Friday, March 23, 2012

Tamadun Rom

Latar belakang tamadun:

1.     Bukit Palatine dekat Sg Tiber, Lembah Latium- masyarakat Latin
2.     Wujud Majlis Perbandaran - 2SM Perintah sendiri. Perancangan bandar terancang ada bekalan air, sistem pemanas, rumah ibadat, teater, sarkas berdialog (forum ), rumah mandi awam dan istana.
3.     Bandar pemerintahan – Pompei ada pejabat, dewan, pintu gerbang, kedai, dan colleseum – tempat pertandingan pahlawan Rom
4.     80m 50000 penduduk. Saliran air bawah tanah 165 km libat 14 terusan. Tujuan bekalan harian, perindustrian dan pengangkutan.

 Pemerintahan dan pentadbiran:
1.     Bermula sistem beraja 773 sm. Secara mutlak ketrunan Etruscan bukan latin tempatan. Tidak disenangi msyk Latin tempatan. Menentang bersama bangsawan     ( Partrician ). Wujud Republik.
2.     Republik – tiada kuasa mutlak. Kuasa tertinggi 2 org Konsul. Dilantik Senat utk tempoh tertentu. Senat di wakili bangsawan. Bantu Konsul.
3.     Sebelum ahli senat jadi konsul, dia ialah Praeotor – pemerintah tentera.
4.     Bawah Senat – Dewan Perhimpunan – wakili semua rakyat Rom. Keputusan Senat di serah ke Dewan Perhimpunan utk kelulusan.
5.     Berubah dalam zaman Julius Ceasar. Wujud pemerintahan berpusat – Empayar . Takluk Macedonia, Yunani, Syria, Mesir, Perancis, Britain, dan beberapa wilayah Jerman. – Jadi Diktator.
6.     Kuasai tentera dan senat – guna gelaran Maharaja. – Diteruskan oleh Augustus 27 – 14 sm. Bawa keamanan dan keagungan. Kekal 200 tahun – Digelar Pax Romana – Tiga Benua. – Asia, Afrika dan Eropah.

Sistem Perundangan
1. Dalam tamadun awal, undang-undang yang digunakan adalah berbentuk undang-undang bertulis.
2. Undang-undang Rom yang pertama, iaitu Hukum Kanun 12 telah dipahat pada kayu awam untuk tatapan rakyat. Undang-undang awal lahir pada Zaman Republik.
3. Maharaja Justiniantelah mengumpulkan, menyatukan dan membukukan undang-undang tersebut walaupun pada masa itu terdapat hakim-hakim yang mahir.
4. Usaha beliau ini telah melahirkan Kod Undang-Undang Rom pada tahun 527M.. Kod itu juga dikenali sebagai Undang-Undang Justinian dan inti pati undang-undang tersebut masih kekal sehingga kini.
Extra information:
MAHARAJA JUSTINIAN-Beliau telah mengasaskan pembentukan sebuah empayar baru, iaitu empayar Byzantine dan menjadi Maharaja Byzantine dari tahun 527-565M.. Beliau telah memperkenalkan pelbagai perubahan dalam bidang pentadbiran.
HUKUM KANUN 12- Undang-undang adat Rom yang telah disatukan pada tahun 449S.M.. Undang-undang ini kekal selama 400 tahun.
UNDANG-UNDANG ROM- Undang-undang ini terdiri daripada tiga cabang:undang-undang sivil, undang-undang rakyat dan undang-undang natural. Prinsipnya ialah pertama, semua manusia sama di sisi undang-undang. Kedua, seseorang tidak bersalah sehingga terbukti bersalah. Ketiga, keadilan terhadap setiap individu. Akhirnya, hukuman berasaskan bukti yang cukup.



Perluasan Kuasa

1.     Mula 27sm pd zaman Augustus Caesar. Empayar berdasarkan Republik warisan. Lain sebelumnya.

2.     Meliputi – Britain, Sepanyol, kaw. Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Atlas, Afrika Utara, Macedonia, Sebahagian Turki, dan Palestine.

Gambar diatas: Patung Augustus Ceasar


Peningkatan sosial dalam pendidikan:

1.     Menekankan ilmu praktikal dan semangat setia kepada Rom. Terkenal dengan penyediaan infrastruktur dan kemudahan yang beri kesejahteraan hidup.

2.     Peringkat awal banyak tiru Yunani.  Pusat pendidikan lahirkan jurutera , ahli falsafah, dan sejarawan. Dapat membina sistem pengairan, bangunan, jalan raya dan penulisan kegemilangan Rom.

3.Perkembangan dalam bidang sains dan teknologi juga telah disumbangkan oleh tamadun Rom. Bagaimanapun,perkembangan itu bukan digerakkan oleh seorang tokoh secara langsung,contohnya Boethius,iaitu ahli matematik Rom. Asas matematik Boethius diambil daripada tamadun Yunani,beliau telah mengaitkan matematik dengan muzik,geometri dan astronomi

Seni bina 
1. Aqueduct – bekalan air di Rom. Teknologi berasaskan sistem graviti.





2. Colloseum – Tempat pahlawan Rom bertarung. Mula bina 70M – Mahajara Flavian ,  Muatan 50 ribu – 80 ribu org.




No comments:

Post a Comment