Saturday, March 24, 2012

Oh IBU



Ibu dan bapa, serta keluarga bimbinglah kami, dengan penuh kasih sayang...


Post kali ni adalah berkaitan dengan keruntuhan tamadun zaman sekarang ini, iaitu kes-kes buang ibu bapa yang semakin berluasa dari masa ke semasa. Ini bukanlah suatu perkara yang baik seperti membuang tebiat merokok dari hari ke hari.. Ini adalah sebuah kes yang berat malah DERHAKA seperti TANGGANG yang bertukar menjadi batu.. Mari kita baca kisah yang menyentuh hati dan perasaan ini dan nilailah diri anda berada di mana. 


Kisah seorang ibu tua yang lumpuh tinggal bersama anak lelakinya,menantu dan seorang cucu. Si anak lelaki in sangatlah mencintai si isteri. Dan si isteri pulak,sangatlah ‘queen control’.

Pada suatu hari,si isteri menyuruh suaminya membuang si ibu yang lumpuh itu jauh dari tempat yang mereka tinggal Kerana, tidak tahan di atas karenah si ibu mertua .baginya, umpama menanggung biawak hidup di atas kepala dengan keadaan ibu yang lumpuh,dan tidak mampu melakukan sebarang kerja. Kerana sayangkan isteri lebih dari ibu sendiri,si suami bersetuju dengan arahan ‘ veto’ itu.

Keesokan harinya,si suami mengalas bakul besar yang telah diisikan ibunya di dalam itu.

Lalu ,si ibu bertanya, “manja nak bawak mama pi mana ni?’’ .

Si anak menjawab : “mama ikut ja la”.

Si anak berjalan dan terus berjalan. Seboleh-bolehnya nak tauk ibunya di tempat yang jauh,supaya si ibu tidak tahu jalan pulang. Sesampai di sebuah hutan,si anak berhenti berjalan dan meneduh di bawah sepohon pokok rambutan. Dia berehat seketika. Dalam pada itu,Si anak mendongakkan kepala ke atas pokok rambutan tersebut,banyak buah rambutan yang sudah masak. Dipetiknya beberapa biji,lalu, dibubuh ke dalam poket. Si ibu hanya melihat kelakuan anaknya itu.
Beberapa minit kemudian,si anak tersebut menyambung perjalanan dengan mengalas ibu tua di bahunya. Tiba di satu kawasan yang sunyi,si anak menurunkan ibunya. Dia meletakkan beberapa salinan serta bekalan di samping ibunya.
Si ibu hanya melihat setiap gerak geri anaknya.

“Mak duk sini sat nah”. Si anak bersuara.

“Manja nak pi mana?” soal si ibu.

“Saya nak balik sat. Ada barang tertinggal “ si anak terus membohongi si ibu. Sedangkan dalam rancangannya dia akan pulang ke rumah dan tidak akan kembali kepada ibunya.

“Oh ya ka? . Tadi mama tengok manja kait buah mbutan,mana dia?”

“Ada dalam poket ni,nampak merah elok tadi,ingat nak bawak balik bagi kat anak kat rumah”.

“Hummm...alhamdulillah.anak mama ni ikot perangai mama sebijik. Mama dulu pun macamtu lah....pergi mana-mana,nampak benda sedap saja,nak bawa balik bagi manja merasa sama.macam tulah perasaan bila dah jadi mak bapak ni. Apa yang rasa sedap,nak dikongsi dengan anak-anak”


Tersentap jiwa si anak lelaki nih. Lantas digalas si ibu dan dibawa pulang semula.

THE END ♥

Haaaa...macam tu lah yang MAMA cerita kat i. Nak gelak pon ada. Duk terbayang gak....apala reaksi sang isteri di rumah,bila tengok-tengok laki dia duk angkut mak mentua bawak balik semula. Ok! Kisah ini tidak ada kena mengena antara hidup dan mati. Peace.



Cintailah kedua ibu bapa kita kerana mereka sanggup membuat apa sahaja untuk kita. Mereka sanggup melupakan cita-cita dan kehendak mereka hanya untuk memenuhi kehendak anak-anaknya.. Kita tidak akan merasa perasaan mereka sehinggalah kita menjadi IBU DAN BAPA.. 


Firman Allah Taala dalam Surah Al-Israa ayat 23:
Maksud:
"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka n(sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)".



p/s:
tak mahu share pasal kes buang-buang ibu bapa keranaa ianya membuatkan hati kita rasa sakit dan sedih. Tapi ingatlah kedua ibu bapa anda terutama saat-saat manis dan senyumlah. 
- sila call parents anda dan cakap mama ayah, SAYA SAYANG MAMA DAN AYAH. =)


Taken from: Aisyah Ariffin 

1 comment: