Saturday, March 17, 2012

Small Kindness



Ramai yang tidak tahu dan kenal organisasi ini.. Small kindness ataupun dalam bahasa melayunya adalah kebaikan kebaikan kecil adalah sebuah organisasi kemanusiaan yang telah diasaskan oleh Yusuf Islam pada tahun 2000. Yusuf Islam adalah lebih dikenali sebagai penyanyi popular iaitu Cat Steven sebelum beliau memeluk agama Islam.


Small Kindness adalah badan-badan amal yang pertama menawarkan sokongan praktikal kepada beribu-ribu pelarian yang terbiar semasa perang di Balkan. Hari ini Small Kindness , NGO gabungan PBB diseluruh dunia secara aktif membantu dalam beberapa krisis kemanusiaan terbesar yang dihadapi oleh dunia hari ini. Ianya adalah selaras dengan kerja bantuan kecemasan, kebajikan yang menumpukan sebahagian besar sumber kepada projek projek pembangunan mapan, inisiatif pendidikan dan penajaan anak yatim dan juga keluarga.

Objektif badan amal ini adalah untuk membanteras kemiskinan, penyakit dan kesusahan, perlindungan dan pemeliharaan kesihatan, keselamatan awam, kemajuan agama selaras dengan ajaran Islam. Ianya juga membiayai aktiviti amal dengan menjana pendapatan secara sukarela, terutamanya dalam bentuk derma. Keunikan atau kekuatan struktur ini adalah ianya berkesan untuk memastikan bahawa manfaat yang optimum daripada aktiviti derma yang deperolehi oleh waris.

Senarai bantuan dan kebaikan Small Kindness:

1) Abania
Small Kindness telah menubuhkan Dana anak-anak yatim & dana keluarga pada Jun 2000. Sejak dari penubuhannya, agensi ini telah membantu lebih 500 kanak- kanak dan keluarga di pelbagai daerah seperti di Kavaja, Albasan dan Librazhda. 


2) Biasiswa Program Pelajar Universiti
Melaui biasiswa ini, Small Kindness telah membantu ramai pelajar memasuki universiti dengan menyediakan wang untuk menampung yuran pengajian, buku teks dan perbelanjaan perjalanan dan penginapan.


3) Sokongan keluarga kepada mereka yang memerlukan
Kira-kira 70% pelarian Kosovo telah mendapat tempat tinggal dengan keluarga Albania. Projek ini menyediankan mereka dengan pendapatan tetap bulanan yang membolehkan mereka untuk mendapat tempat tinggal sementara, mebayar sewa dan membeli barang keperluan asas seperti makanan dan ubat-ubatan. Beratus-ratus keluarga telah mendapat menfaat daripada projek ini.


4) Education Course
Ianya adalah latihan khusus dalam Teknologi Maklumat, Pengurusan, bahasa asing, Pemasaran, Kewangan dan Perakaunan yang membawa kepada kelayakan professional yang memenuhi piawai Eropah dan khas untuk pelajar perempuan. Ianya adalah untuk membolehkan pelajar mendapat pekerjaan. Small Kindness juga menyediakan biasiswa kepada pelajar pelajar ini.


5) Tsunami Indonesia
Semasa tsunami melanda Acheh, Indonesia, Yusuf Islam telah turun padang melihat keadaan di tempat tersebut. Beliau dan ahli ahli nya menjalankan khidmat masyarakat dan menghulurkan bantuan kepada mangsa mangsa tsunami.




Facebook : (Small Kindness) sila lah like untuk mengetahui perkembangan dan aktiviti organisasi ini.


"Salah satu masalah yang kita hadapi sebagai manusia adalah memenuhi tanggungjawab kita untuk memberi bantuan kepada mereka yang kurang bernasib baik daripada diri kita sendiri di atas planet ini semakin mengecut - tetapi bagaimana dan kepada siapa? Baik, malangnya jawapannya tidak pernah jauh. Melihat muka berlumuran darah dalam senario peperangan, gambar anak-anak yatim, rumah yg tak berumah dan tragedi yang menimpa dunia kita dengan ketepatan rivet, seperti siri TV yang tidak berkesudahan, sentiasa ada untuk memaklumkan kepada kami. "
-Yusuf Islam, Small Kindness-

Gambar diatas adalah semasa Yusuf Islam bermain dan memberi didikan kepada kanak-kanak .


Sila klik link di bawah untuk lebih mengenali Small Kindness:

No comments:

Post a Comment