Friday, March 30, 2012

Earth Hour




Assalamualaikum dan Salam sejahtera pembaca sekalian.. 

ALLAH menciptakan alam ini serba sempurna untuk manusia tinggal dan menjalani kehidupan. Lihatlah indahnya panorama alam dilengkapi gunung-ganang, sungai, laut, tanah, tumbuhan dan ternakan yang dapat memenuhi keperluan manusia sebagai tanda kebesaran-Nya. 
Ingatlah amaran Allah dalam firman yang bermaksud: “Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya.” (Surah al-A’raf: 56).



Hari ni anda semua nak buat apa untuk mengisi masa lapang?? Kalau anda berniat nak tengok wayang pada pukul 830pm malam ni, batalkan niat anda itu.. Alasannya adalah kerana:
 Hari ini, Sabtu, 31 Mac 2012, satu kempen alam sekitar yang dipanggil Earth Hour akan disambut oleh seluruh manusia satu dunia. Kempen Earth Hour ini dijayakan dengan cara mematikan kesemua peralatan elektrik atau sumber elektrik tepat pada jam 8.30 malam hingga 9.30 malam iaitu selama 60 minit. Tujuan kempen yang dianjurkan oleh WWF ini adalah bagi menyedarkan kita semua tentang masalah kepanasan global dan perubahan iklim yang semakin membimbangkan sejak akhir-akhir ini.
Bumi kita sekarang ni dah semakin teruk ‘dikerjakan’ oleh tangan-tangan manusia. Dengan kempen Earth Hour ini diharap dapat menyedarkan kita tentang perubahan iklim dunia yang berlaku sekarang. Sama-samalah kita berganding tenaga elektrik untuk menjayakan usaha ini..
Walaupun usaha ini nampak senang, namun impaknya amat besar untuk bumi yang kita sayang.. Bumi sudah berkorban sangat banyak untuk kita, sampailah masa untuk kita pula yang berkorban. Renung-renungkan dan selamat mencuba.. 
p/s: jangan cuba.. buat terus..Earth Hour diadakan setiap tahun pada hari sabtu terakhir dalam bulan MAC.




Info extra.. Sila klik Earth Hour




No comments:

Post a Comment